top of page

Kittilän Vesihuolto-osuuskunta: Aktiivinen kehittämistyö auttaa varautumaan tulevaisuuden haasteisiin

Asiakastarina

Mittarilukemat siirtyvät automaattisesti laskutusjärjestelmään sekä asiakasportaaliin, josta asiakkaat voivat seurata vedenkulutustaan lähes reaaliaikaisesti.
Kuva: Rawpixel

Kittilän Vesihuolto-osuuskunta vastaa Kittilän kirkonkylän vesihuollon järjestämisestä noin 3000 asukkaalle. Osuuskunta pyrkii systemaattisesti kehittämään toimialueensa vesihuoltoa, ja yksi tärkeistä tavoitteista tällä hetkellä on etäluettavien mittareiden käyttöönotto.


Etäluettavien mittarien käyttö edellyttää, että kulutustiedot siirtyvät suoraan laskutusjärjestelmään. Koska vanha järjestelmä olisi vaatinut päivittämisen, tuli ajankohtaiseksi kokonaan uuden järjestelmän hankinta. Toimittajaksi valikoitui Flow Invoicing Oy.


Toimitusjohtaja Mikael Mannersuo kertoo, että pienten henkilöresurssien vuoksi järjestelmän helppokäyttöisyys oli yksi keskeisistä valintakriteereistä.

”Flow Invoicing vastasi tarpeisiimme erinomaisesti. Ratkaisevia tekijöitä olivat nykyaikainen selainpohjainen käyttöliittymä, mahdollisuus siirtää etäluettavien mittarien tiedot suoraan järjestelmään sekä valmiina oleva rajapinta taloushallinto-ohjelmistoon”, Mannersuo kuvailee.


”Uusien järjestelmien pitää mahdollistaa toiminnan nykyaikaistaminen ja tulevien vaatimusten ennakointi. On myös olennaista, että kun lähdetään päivittämään järjestelmiä, niiden pitää helpottaa työtä eikä päinvastoin.”

Mikael Mannersuo, toimitusjohtaja



Joustavuutta muutosten varalle

Lainsäädännön mukaan vesihuoltolaitoksen on varmistettava, että asiakkaat saavat tiedon vedenkulutuksestaan vähintään vuosittain ja laskutuskausittain. Flow Invoicingin järjestelmä tukee tätä vaatimusta ja mahdollistaa myös joustavan mukautumisen tuleviin muutoksiin.


”Jos lainsäädännössä tai muissa vaatimuksissa tulee muutoksia, ne voidaan tuoda järjestelmään päivityksillä”, Mannersuo toteaa.


Kittilässä etäluettavien mittarien asennukset ovat parhaillaan käynnissä. Jatkossa mittarilukemat siirtyvät automaattisesti laskutusjärjestelmään sekä asiakasportaaliin, josta asiakkaat voivat seurata vedenkulutustaan lähes reaaliaikaisesti. Samalla laskutus muuttuu niin, että se perustuu todelliseen kulutukseen arviolaskutuksen sijaan.


”Asiakasportaalin avulla omaa kulutuskäyttäytymistä voi seurata ja tarvittaessa muuttaa. Kun lasku perustuu todelliseen kulutukseen, muutokset näkyvät välittömästi laskussa”, Mannersuo kertoo.


Vaivaton käyttöönotto ja toimiva tuki

Ensimmäiset laskutukset uudella järjestelmällä tehtiin loppukesällä 2024. Mannersuon mukaan käyttöönotto sujui yllättävän vaivattomasti.

”Uuden järjestelmän käyttöönotto on usein hankalin vaihe, mutta tällä kertaa kaikki meni todella sujuvasti. Flow Invoicing hoiti koko prosessin, joten meillä ei ollut huolta käytännön järjestelyistä.”


Osuuskunnan ja Flow Invoicing Oy:n sopimukseen kuuluu myös jatkuva, rajoittamaton käyttötuki.


”Asiakastuki toimii erinomaisesti. Kun lähetämme kysymyksen, vastaus tulee nopeasti. Kokonaisuutena yhteistyö on toiminut kiitettävästi”, Mannersuo toteaa.


Kehittäminen jatkuu

Vesihuoltoalan digitalisaatio etenee jatkuvasti samalla kun yhtiöt siirtyvät vaihtelevaa tahtia etäluentaan. Mannersuo arvioi, että kehitystä ja muutoksia on edessä myös tulevaisuudessa.


”Uusien järjestelmien pitää mahdollistaa toiminnan nykyaikaistaminen ja tulevien vaatimusten ennakointi. On myös olennaista, että kun lähdetään päivittämään järjestelmiä, niiden pitää helpottaa työtä eikä päinvastoin.”


Mannersuo arvostaa myös Flow Invoicingin asiakaslähtöistä toimintatapaa ja joustavuutta räätälöidä järjestelmää yhteistyössä asiakkaan tarpeiden mukaan.

”Meillä on nyt kumppani, jonka kanssa voimme kehittää asioita yhdessä. Pidän erityisen positiivisena sitä, että asiakkaana pääsemme osallistumaan kehitystyöhön”, Mannersuo summaa.

  • LinkedIn
Flow invoicing Oy

Kettukalliontie 11
87100 Kajaani

Kiinnostuitko? 
Sovi aika esittelyyn!
bottom of page